MENÜ

Hırant Kasapoğlu ile Otomotiv Dünyası

Abone Ol Google News
Haberin Devamı

Sürüş güvenliği için kış lastiği şart

1 Aralık’ta ticari araçlar için kış lastiği kullanım zorunluluğu başlıyor. Kış lastiği hakkında bilinmesi gerekenleri biraraya getirdik.

Kış mevsiminde hava sıcaklığı 7 santigrad derecenin altına indiğinde kış lastiklerine geçiş zamanı gelmiş demektir. Ayrıca ülkemizde 1 Aralık tarihinden 1 Nisan’a kadar kış lastiği kullanımı ticari araçlar için zorunlu. Bu zorunluluğa uyulmaması durumunda ticari araç sürücülerine 625 TL’lik para cezası kesiliyor. Bu yıl binek araçlara da kış lastiği zorunluluğu getirilmiş olduğuyla ilgili haberler çıktı, daha sonra Ulaştırma Bakanlığı binek araçlara zorunluluk gelmediğini açıkladı. Yasal zorunluluk her ne olursa olsun, siz maksimum yol güvenliği için, binek ya da ticari olması farketmez, aracınıza kış lastiği taktırmayı ihmal etmeyin.

Kış lastiklerinin önemli noktaları

Termometreler sıfır derece ve altındaki sıcaklıkları gösterdiğinde, bu sizin için bir uyarıdır; Kışlıklara geçmenin vakti çoktan gelmiş demektir. Çünkü artık daha fazla yağmur yağacak ve kar başlayacak. Zeminin yarattığı riskler sonbaharın sonundan itibaren dramatik şekilde artar. Eğer buna hazır değilseniz ya aracınızı kullanmaktan vazgeçin ya da hazırlığınızı doğru zamanda yapın. Aslında şu an en iyi zaman.

Yapıları yaz lastiklerinden farklı

Kış lastikleri kar ve buz üzerinde mümkün olan en yüksek tutunma ve aktarma kabiliyetini sunmayı hedefliyor. Aynı zamanda yanal tutunma ve fren performansından ödün vermemeleri de bekleniyor. Bunlar birer tezat olduğundan bu iş hiç kolay değil. Modern tasarımlar bu tezatları, düşük sıcaklıklar için yaratılmış malzeme karışımları, özel tasarımlı profilleri ve tabanlarındaki çok sayıdaki özel tasarımlı yarıklarla mümkün olduğunca iyi çözüyor. Normalde sert olan yapıları, hava soğudukça yumuşuyor ve zemine tutunan yarıklar daha belirginleşiyor.

Kullanım amacına göre farklı kış lastikleri

Farklı araç sınıfları için farklı kış lastiği türleri var. Özellikle de üst sınıf araçlar, SUV’lar ve spor otomobiller için özel geliştirilen lastikler var. Hız endeksleri de farklı. İskandinav ülkelerinde üreticiler, aşırı düşük sıcaklıklar için bile uygun olan daha da yumuşak karışımlara sahip modeller sunuyor. lastiğin kullanım ömrü

En düşük lastik profil derinliği sınırı AB ülkelerinde 1.6 mm. Ancak bu profilde tutunma azalacaktır. Kış lastikleri 6 yıldan daha fazla kullanılmamalı. Çünkü lastik hamurları zamanla sertleşerek, en önemli avantajlarını kaybetmeye başlıyor.

WINTER SOTTOZERO 3

Prestijli markaların orta ve büyük motora sahip otomobilleri için geliştirilen Sottozero 3, her türlü zorlu kış koşulunda üstün yol tutuşu ve güvenliği garanti etmesinin yanı sıra uzun lastik ömrü ile de dikkat çekiyor. Fonksiyonları: Taban desenindeki üç boyutlu kanallar daha fazla karın tutulmasına olanak sağlıyor. Bunun sonucu olarak karlı zeminde yol tutuşunu arttırıyor. Aynı zamanda lastiğin yere temas alanının da genişletilmesi sayesinde de yol tutuşu arttırılmıştır. Lastiğin mekanik, termal ve dinamik özelliklerini geliştiren özel polimerlerin kullanılması sayesinde, ıslak ve buzlu yüzeylerde yol tutuşunu arttıran yenilikçi bir bileşene sahiptir. Bu özellik otomobilin sürüş özelliğini de iyileştirmektedir. Lastik omuzları ise daha fazla su tahliyesi sağlaması için daha oval hale getirilmiştir.

Uzmanlar uyarıyor

Kış lastiği kullanımı hakkında konunun uzmanlarına danıştık. Yanlış lastik kullanımının kazaya davetiye çıkarabildiği gibi, ekonomik olarak da sürücüyü zor duruma soktuğunu belirten Continental Türkiye Binek Lastikleri Satış Müdürü Mehmet Akay sözlerini şöyle sürdürdü; “Doğru lastik seçimi yapmadığımız zaman sadece kendi güvenliğimizi değil, yoldaki diğer sürücülerin veya yayaların güvenliğini de tehlikeye atıyoruz. Yanlış lastik seçiminin güvenlik dışında bir de ekonomik boyutu bulunuyor. Örneğin otomobilimizi 100 bin km kullandığımızı varsayarsak, 2 takım yaz lastiği ile bu 100 bin km mesafeyi almak yerine, 1 takım yaz lastiği ve 1 takım da kış lastiği ile hem yaz şartlarında maksimum performans elde etmiş, hem de kış şartlarında üst düzey güvenlik sağlayarak lastiklerimizi kullanmış oluruz. Kış mevsiminde yaz lastiği kullanmak lastiklerin daha çabuk yıpranmasına neden olurken, aynı şekilde yaz aylarında kış lastiği kullanmaya devam etmek lastikte hasar oluşmasına yol açacaktır”. Continental’in yeni nesil kış lastik modeli ContiWintercontact TS860 ile ilgili bilgiler de veren Akay şunları söyledi; “Kompakt ve orta büyüklükte araçlara yönelik geliştirilen ContiWinterContact TS 860’ın yeni teknolojisi, özellikle güvenlik alanında önemli ilerleme kaydederek, ıslak kış yollarında fren yapıldığında bir önceki model ContiWinterContact TS 850’den yüzde 5 oranında daha iyi performansı sergiliyor. Buzlu zeminde yüzde 4 daha kısa fren mesafesinin yanı sıra karda zemin tutuşu, karda kavrama ve sürüş kalitesi yönünden güçlendirilmiş performans sunuyor. ContiWinterContact TS 860, buzlu yolda fren performansını artıran Liquid Layer Drainage (Sıvı Tabakasının Tahliyesi) ve lastiğe sıkışan kar ile kenetlenme etkisini artıran SnowCurve teknolojilerine sahip.

Kış lastiği pazarı büyüyor

Kış lastiği pazarının her geçen yıl daha da büyüdüğünü açıklayan Pirelli Otomobil Lastikleri A.Ş CEO’su Gian Paolo Gatti Comini, yenileme pazarının yaklaşık yüzde 40’ını kış lastiklerinin oluşturduğunu söyledi. Gian Paolo Gatti Comini sözlerini şöyle sürdürdü: “Pirelli olarak oldukça geniş bir ürün yelpazesine sahibiz. Pirelli’deki kış lastikleri çeşitlerini spor araçlar ve lüks sedanlar için tasarlanmış lastikler, şehir içi araçlar için tasarlanmış lastikler, ağır kış koşulları ve motor sporlarında kullanılan lastikler, SUV ve 4x4’ler için tasarlanmış lastikler, hafif ticari araç kış lastikleri olarak ayırmak mümkün”. Pirelli’nin yeni nesil kış lastikleri arasında öne çıkan Winter Sottozero 3, prestijli markaların orta ve büyük motora sahip otomobilleri için geliştirilmiş. Her türlü zorlu kış koşulunda üstün yol tutuşu ve güvenlik sağlayan Sottozero 3, uzun lastik ömrü ile de dikkat çekiyor. Son yıllarda iyice gelişen SUV sınıfına özel olarak ise Scorpion Winter modeli geliştirilmiş. Modern SUV ve CUV araçlarına uygun olarak üst segment araçlar için dizayn edilen Scorpion Winter, sürücülere yüksek güvenlik sunarken; karlı, ıslak ve kuru zeminlerde dengeli ve kontrollü bir sürüşü garanti ediyor. Scorpion Winter dişleri, özel yapısı sayesinde, yerdeki karı yakalayarak, bu karı yönlü deseni sayesinde lastik yüzeyinde tutuyor. Scorpion Winter aynı zamanda optimize edilmiş ve dengelenmiş fren performansına da sahip.

YORUM YAZ