MENÜ

Hırant Kasapoğlu ile Otomotiv Dünyası

Abone Ol Google News
Haberin Devamı

Kış lastiği güvenlik demek

Kış lastiğine geçiş zamanı geldi. Kış lastiklerinin teknik özelliklerini ve piyasadaki yeni kış lastik modellerini araştırdık.

1 Aralık, ticari araçlar için kış lastiğine geçiş zorunluluğunun başladığı tarih. Öte yandan da kış mevsimi koşullarının artık tüm illerde iyice hissedilmeye başladığının da habercisi. Ama uzmanlara göre, özellikle doğu illerinde, yol ve sürüş güvenliği için kış lastiklerine Kasım ayında bile geçilebilir. Hava sıcaklığı +7 derecenin altına düştüğünde kış lastiğinin avantajları başlıyor. Ayrıca şimdilik yasal zorunluluk sadece ticari araçları kapsasa da, binek otomobillere de kış lastiği takılması güvenli sürüş için kesinlikle gerekli.

Soğukta yaz lastikleri yetersiz kalıyor

Yaz lastikleri, yapıları gereği kış koşullarında gerekli güvenlik ihtiyaçlarını karşılayamazlar. Hava sıcaklığı +7 derecenin altına indiğinde, yaz lastikleri sertleşmeye başlar ve tutunma, fren gibi konularda yetersiz kalırlar. Kış lastikleri ise karışımlarında kullanılan özel malzemeler sayesinde +7 derecenin altındaki düşük sıcaklıklarda bile esnekliklerini ve tutunma kabiliyetlerini koruyabilirler. Halk arasındaki bir diğer yanlış terim ise, kış lastiğine kar lastiği ismi verilmesi. Bu şekilde bu lastikler sanki sadece karlı havada etkili olacakmış izlenimi oluşuyor. Oysa kış lastikleri, yağmurlu, kuru, buzlu ve karlı olmak üzere, hava sıcaklıklarının düştüğü tüm kış koşullarında güvenlik rezervlerini artırır. Son dönemde kış sertifikası almış 4 mevsim lastikleri de oldukça geliştirildi. Ancak bu tür lastikler, uzmanlar tarafından, kış koşullarının hafif geçtiği bölgeler için tavsiye edilirken, daha ağır şartlar için kış lastikleri daha uygun oluyor.

Kış lastiğinin yapısı

Kış lastiklerinin, zorlu kış koşullarında yüksek güvenlik ve performans, güvenli tutunma ve fren karakteri sergileyebilmeleri için özel bir yapıları vardır. Bu yapının 3 ana bileşeni var; lastik karışımları, sırt deseni ve kılcal damarlı lastik yüzeyi. Kış lastiklerinde kullanılan özel karışım, içerisine eklenen özel malzemeler sayesinde, çok düşük sıcaklıklarda bile lastiğin esnekliğini korumasını sağlar. Sırt deseni ise yağmur, kar, buz gibi kaygan koşullarda hem suyu dışarı atabilecek, hem de zemine maksimum ölçüde tutunabilecek şekilde tasarlanır. Ayrıca taban deseni üzerinde yer alan zigzag şekilli kılcal bloklar, derin karlı zemine saplanarak tutunur ve çekiş gücünü artırır.

Kış lastiği nasıl anlaşılır?

Kış lastikleri, sırt desenlerindeki zigzag kılcal damarlar sayesinde ayırt edilebilir. Öte yandan yanaklarda yer alan M+S ibareleri ile 3 dağ zirvesi ve kar tanesi sembolleri de kış lastiğini tanımlamayı sağlar. Uzmanlar sadece çekişin olduğu iki tekerleğe değil, dört tekerleğe birden kış lastiği takılmasını öneriyor.

Kazaların azalmasına yardımcı oldu

Konuyla ilgili olarak açıklamalarda bulunan Lastik Sanayicileri ve İthalatçıları Derneği LASİD Genel Sekreteri Bahadır Ünsal; “Kış koşullarında gerekli önlemler alınmazsa; trafikte risk artar. Kışın lastiği kış lastiğidir. Emniyet Genel Müdürlüğü verileri kış lastiğinin trafik kazaları üzerindeki olumlu etkisini ortaya koymuştur. Buna göre; kış lastiği takma zorunluluğu uygulanmaya başlaması ile birlikte geçtiğimiz senelerde, ticari araçların karıştığı kazalarda %9,6, ölümlerde ise %11,5 oranında azalma olmuştur’’ dedi.

Avantajları

Diş derinliği; yaz lastiklerine göre genellikle daha fazladır.

Desen doluluk oranı, standart lastiklere göre daha azdır. Böylece yol yüzeyindeki kar, buz, su, çamur gibi maddelerin oluklardan dışarı atılması daha kolay olur.

Kış lastiklerinin sırt deseninde daha çok kılcal damarlı ve omuz bloklarının dişli bir yapısı vardır. Bu yapı, karlı, erimiş karlı ve çamurlu yüzeylerde ilave çekiş sağlar.

Özel karışımı sayesinde +7 C’nin altında sertleşmeyerek, tutunma özelliklerini korur.

İçeriğindeki yüksek silika oranıyla, tutunma özelliklerini korur ve ıslak zeminde sürüş emniyetini artırır.

+7 C’den daha soğuk havalarda kış lastikleri kullanımı ile elde edilen fren mesafesi; gerek yaz lastiklerinden ve gerekse zincir takılmış yaz ya da kış lastiklerinden elde edilen fren mesafesine göre daha kısadır.

Kış lastiklerine alternatif olarak gösterilen zincir kullanımı; araçların lastik ve mekanik aksamına zarar verdiği için sadece zorunlu durumlarda ve mümkün olan en kısa sürede kullanım için tavsiye edilmektedir.

Alırken bunlara dikkat edin

Kış lastiklerinin, otomobilinizin 4 pozisyonunda birden kullanılması gerekir. Araçta sadece 2 lastiğin kış lastiği olması, ani frenleme ve viraj alma gibi manevralar sırasında aracın kontrolünü zorlaştırır.

Kış lastiklerini yaz lastiklerinden ayırt edebilmek için yapısal farklılıklarının yanı sıra yanaklarındaki markalamaya dikkat etmek gerekir. M&S (Mud&Snow - Çamur ve Kar), M+S ve Snowflake veya Snowflake sembollerinden herhangi biri lastiğin yanağında varsa kış lastiğidir.

Kış lastikleri; kullanılmadıkları dönemlerde uygun koşullarda saklanmalıdır. Tekrar araç altına takıldıklarında performans kayıpları yaşanmaması için ideal şartlarda (kuru, serin, güneş ışığı almayan asit ve yağ benzeri kimyasallardan uzak) muhafaza edilmelidir.

Mevsimine uygun lastik kullanın

Mevsimine uygun lastik kullanımının önemini vurgulayan Continental Türkiye Binek Lastikleri Satış Müdürü Mehmet Akay, toplam trafik güvenliğini artırmak için basit ama önemli tedbirlere dikkat çekiyor. Tüm dünyada trafik kazalarının nedenleri arasında olumsuz hava şartlarına bağlı yol koşullarının üst sıralarda yer aldığının altını çizen Mehmet Akay, havaların +7 C‘ye düşmesiyle sürücülerin kış lastiği kullanmaya başlamaları gerektiğini vurguluyor. Akay konu ile ilgili, “Otomobilimizi 100.000 km kullandığımızı varsayarsak 2 takım yaz lastiği ile bu 100.000 km mesafeyi almak yerine; 1 takım yaz lastiği 1 takım da kış lastiği ile hem yaz şartlarında maksimum performans elde ederek, hem de kış şartlarında üst düzey güvenlik sağlayarak lastiklerimizi kullanmış oluruz” açıklamasını yaptı.

Ayrıca daha fazla kauçuk içeren özel geliştirilmiş bileşiklerle üretilen kış lastikleri, sıcaklıklar düştüğünde dahi sertleşmeyerek, yol üzerinde tutuşu artırıyor. Kış koşullarında kullanılan yaz lastiği, araçların fren mesafesinin bu sebeple uzamasına neden oluyor ve virajlarda merkezkaç kuvvetinin etkisi ile dışarıya doğru savrulmayı artırıyor.

Continental’in bu sezon için önerdiği yeni kış lastiklerinden biri de WinterContact TS860. Özel sırt tasarımı ve kauçuk bileşimi ile performans artışı sağlayan ContiWinterContact TS 860, başta güvenli sürüş özelliğiyle ön plana çıkarken, kış performansını artıran reçineleri ve esnek polimer yapısı ile her türlü kış şartlarında esnekliğini koruyarak frenleme kuvvetlerini ıslak, buzlu ve karla kaplı yollara güvenle aktarıyor. TS860’da, buzlu yolda fren performansını artıran Liquid Layer Drainage (Sıvı Tabakasının Tahliyesi) ve lastiğe sıkışan kar ile kenetlenme etkisini artıran SnowCurve teknolojileri yer alıyor. WinterContact TS 860 ilk etapta, 14 - 17 inç aralığında 21 ebatta 36 ürün ile piyasaya sunulmuş. 2017 yılında ise 20 modelin daha bu seriye katılması planlanıyor.

Tüm araç gruplarında bulunmalı

Kış lastiği kullanımının hızlandığı bugünlerde, lastik firmaları da kampanyalara hız vermiş durumda. Bu önemli markalardan biri olan Goodyear de 31 Aralık tarihine kadar 4 adet 16 inç jant ve üzeri kış veya dört mevsim lastik alan herkese, Sony marka kulaklık hediye ediyor.

Mevsimine uygun lastik kullanımının sürüş güvenliği açısından öneminin yanısıra, tüketicilerin bütçesine ve lastik ömrüne olan olumlu etkilerinin altını çizen Goodyear Tüketici Lastikleri Direktörü Mahmut Sarıoğlu şu açıklamalarda bulunuyor; “Sadece kar yağışı olduğunda değil, hava sıcaklığının +7 °C’nin altına düştüğü bölgelerde yol güvenliği için kış lastikleri kullanılmasını önemle tavsiye ediyoruz. Kış lastiği kullanma zorunluluğu ile ilgili mevcut yasanın genişletilerek tüm araç grupları için geçerli olmasının trafik güvenliği açısından çok önemli olduğuna inanıyoruz. Kış lastiklerinde kullanılan özel kauçuk, zorlu kış koşullarında çok daha iyi yol tutuş, daha kısa fren mesafesi sunar. Bu da tüketiciler için çok daha güvenli sürüş performansı demektir.” Sarıoğlu sözlerini şöyle sürdürdü, “Bu yıl pazara sunduğumuz yeni UG Performance SUV ile birlikte UltraGrip kış ailemiz çok farklı tiplerdeki araçları kapsayacak şekilde geliştirildi. Goodyear’ın UltraGrip serisinde yer alan tüm kış lastiklerimizle sürücülere, hava koşulları ne kadar zorlayıcı olursa olsun, güvenli bir sürüş ve kısa fren performansıyla birlikte ıslak, buzlu ve karlı zeminlerde mükemmel yol tutuşu vaat ediyoruz.”

Kuzeyden gelen teknoloji

Dünyanın en kuzeyindeki lastik üreticisi olan Nokian Tyres, bu doğa yapısında kazandığı deneyimleri kış lastiklerini geliştirme konusuna aktarıyor. Dolayısıyla Nokian ürünleri, en zorlu sürüş koşullarına ve müşteri beklentilerine odaklanarak geliştiriliyor. Nokian Tyres, 1934 yılında dünyanın ilk kış lastiğini geliştirip üretmiş. Bu nedenle lastiklerin kış performansları, 80 yılı aşkın süredir gelen bilgi birikimine (know-how), aralıksız süren testlere ve sürekli daha iyi çözümler aramaya dayanıyor.

Nokian Tyres, 2016 yılında kış lastiği ürünlerine Avrupa ve Türkiye’nin değişken kış koşullarına uygun yeni premium kış lastiğini ekledi; yeni Nokian WR A4. Yeni WR A4’ün yanı sıra Nokian lastikleri; WR D4, WR D3 ve WR A3, SUV/4x4 araçlar için WR SUV 3 ve hafif ticari araçlar için WR C3 isimli kış lastiği modelleri ile pazarda yer alıyor. Ayrıca SUV/4x4 ve hafif ticari araçlar için yılın her günü kullanılabilen Weatherproof dört mevsim lastikleri de bulunuyor.

Yeni sportif Nokian WR A4 kış lastiği, kış koşullarında üstün direksiyon hakimiyetini ve güvenilir yol tutuşunu etkin şekilde bir araya getirmeyi hedefliyor. Direksiyon hareketlerine hızlı ve kusursuz bir şekilde cevap veren Nokian WR A4 konforlu ses seviyesini de sürdürüyor. Fonksiyonel performans kanalları sayesinde kuru, ıslak ve karlı yollarda üst düzey yol tutuşu sağlayan WR A4, öte yandan son derece dengeli ve kararlı yüksek hız performansı ve maksimum konfor sunma vaatlerini de taşıyor.

YORUM YAZ