MENÜ

Türk ekonomisine kupa etkisi

Abone Ol Google News
Haberin Devamı

2016 yılı sonunda 85 milyar Dolar’lık büyüklüğe eriştiği hesaplanan spor endüstrisinin, ülke ekonomileri üzerindeki katkıları yadsınamaz. Sektörün, OECD’nin dünya büyüme oranları tahminlerine uyumlu gelişmesi halinde; 2017 yılı sonunda 87.5 milyar Dolar’a, 2018 yılı sonunda 90.4 milyar Dolar’a ve 2019 yılı sonunda 93.6 milyar Dolar’a ulaşması bekleniyor. 2023 yılında ulaşması muhtemel 100 milyar Dolar’ın üzerindeki rakam ile de dünya ekonomilerinin yarısından daha büyük dev bir sektör karşımızda olacak. Futbol ve basketbolun toplam spor endüstrisi içindeki payı yüzde 70’in üzerinde kabul edildiği için bu dallardan gelen finansal kararların, ülke ekonomileri ve spor kulüplerinin bilançoları üzerindeki etkileri de gözle görülür oluyor.

Ek istihdam sağlanacak

Destek Yatırım Araştırma Uzmanı Hüseyin Akar, futbolda yeni yılın ilk flaş kararının, bu endüstrinin en büyük patronu FIFA’dan geldiğini söyleyerek, “FIFA Konseyi, 10 Ocak’ta aldığı kararla 2026’dan itibaren Dünya Kupası’na 36 takım yerine 48 takımın katılmasının önünü açtı. Toplam maç sayısının 64’ten 80’e yükseleceği turnuva artık 32 gün sürecek. Bu durum, ev sahibi ülkeyi daha fazla altyapı harcaması yapmaya itecek ve en az 2 stadyumu daha programa sokacak” dedi. Akar, “Stat maliyetlerini de göz önüne alırsak, stadyumlar yaklaşık 700 milyon Dolar’lık ekstra yatırımla inşaa edilecek. Bu öngörü ile kupa için harcanacak toplam para miktarı da 20 milyar Dolar’ı aşabilir ve 1 milyon kişiye kadar istihdam sağlanabilir” diye konuştu.

Cari dengede iyileşme

Güney Afrika’da yapılan 2010 Dünya Kupası’nın, ülkeye yaklaşık 300 bin turist çektiğini hatırlatan Akar, şu bilgileri verdi: “Yüzde 30 oranında fazla ülke katılımlı yeni kupa, nüfus artışlarını da göz önüne alırsak turist sayısını 450 bin seviyesinin üzerine itecek ve ev sahibi ülkenin dış ticaret rakamlarında olumlu gelişmeler gösterecektir. Cari dengede de yaklaşık 3 milyar Dolar’lık iyileşme öngörülebilir. Ayrıca, FIFA’nın bu değişiklikle reklam gelirlerinde 500 milyon Dolar’lık artış ve toplamda 1 milyar Dolar’lık ek getiri yakalamayı hedeflediği biliniyor. Katılımcı ülkeler bu hedefler doğrultusunda ceplerine ekstradan 20 milyon Dolar koyabilir ve bu rakamı güzel futbolları ile tur atladıkça artırabilir.”

Türkiye’de düzenlenirse...

Brezilya’nın 2014 Dünya Kupası’nda rekor bir rakamla yaklaşık 10 milyar Dolar net gelir elde ettiğini kaydeden Hüseyin Akar, “Son yıllarda birçok önemli organizasyon düzenleyen Türkiye’nin bu kupaya ev sahipliği yapacağı bir senaryo oluşturalım. 860 milyar Dolar’lık Türkiye ekonomisinin 2026’ya kadar ortalama yüzde 3 büyüdüğü ve turnuvadan 20 milyar Dolar net gelir elde edildiği durumda, ülkemiz 2026 yılında futbol endüstrisi sayesinde ekstradan yüzde 1.6’lık büyüme gösterecektir” dedi.

Basketbolda daha çok getiri sağlanacak

Basketbol tarafında ise Euroleague’in 2016/2017 sezonundaki yeni formatını takip ettiklerini söyleyen Hüseyin Akar, “İlk turu lig şekline dönen kupada, takımların daha çok maç yapıp seyirci ve reklam geliri rakamlarının yukarı çekilmesi ana gündem” dedi. Akar, şöyle devam etti: “4 takımla katıldığımız turnuvada bu sezon seyirci ortalaması olarak; Fenerbahçe 10 bin 476, Galatasaray Odeabank 5 bin 44, Darüşşafaka Doğuş 4 bin 603 ve Anadolu Efes 4 bin 59 rakamlarını tutturmuş durumda. Yeni formatta her takımın kesinlikle 3 iç saha maçı daha fazla yapacağını düşünürsek ortalama bilet fiyatları ile; Fenerbahçe 5 milyon TL, Galatasaray Odeabank 1 milyon 200 bin TL, Darüşşafaka Doğuş ve Anadolu Efes de yaklaşık 400 bin TL ekstra gelir elde edecek.”

En çok ‘el halteri’ sipariş ettik

e-ticaret platformu hepsiburada, sahip olduğu bu büyük müşteri verisini yıl boyu analiz ederek 2016’da Türk tüketicisinin online alışveriş tercihlerini ortaya çıkardı. Hepsiburada’nın 2016 yılı satışları analizi; Türk halkının 2016’da sağlıklı yaşam için spor trendini eve taşıdığını gösterdi. Erkekler en çok ‘el halteri’ (dambıl) siparişi verirken, kadınlar ise en çok satın aldıkları on ürünün sekizinde pilatesi tercih etti. Ayrıca 2016’da Ebru Şallı’nın pilates dvd’si film kategorisinde en çok satılan ürün oldu. Araştırmaya göre ayrıca geçen yıl internetten alışverişte teknoloji ürünleri ön plana çıkarken akıllı telefonlar ilk sırada yer aldı.

Erkekler kadınları solladı

Hepsiburada’nın analiz ettiği veriler içinde ilginç bir sonuç da moda kategorisinden geldi. Daha çok kadınların ilgi gösterdiği moda ürünlerinde 2016’da erkekler kadınlardan daha fazla alışveriş yaptı. Erkekler moda ve kişisel bakım ürünlerinde en çok ‘kol saati’ ve ‘göbek korsesi’ satın alırken kadınlar en çok; ‘saç düzleştirici’, epilasyon cihazları ile göğüs dikleştirici bantlara rağbet gösterdi.

Favori rengimiz ‘siyah’

Hepsiburada; Türk insanının giyim kuşamda renk tercihlerini de ortaya çıkardı. Buna göre geçen sene kıyafet siparişlerinde en çok siyah renk tercih edilirken, siyahı beyaz, mavi ve kırmızı takip etti. Mobilya ürünlerinin satıldığı Hepsiburada’nın ‘Ev-Yaşam’ kategorisinde ise erkekler ve kadınların 2016 yılında satın alma tercihleri farklılık gösterdi. Erkekler ağırlıklı olarak dolap, masa, TV ünitesi gibi ana ürünler satın alırken, kadınlar ise ayakkabı kutusu, raf düzenleyici, aksesuar dolabı, askı seti gibi dolap düzenleme ve organize etme ürünlerine ilgi gösterdi.

‘Tenis pazarını büyütmeyi hedefliyoruz'

Wilson, Salomon, Atomic, Arc’teryx, Mavic, Suunto ve Precor gibi dünyaca ünlü markalara sahip spor malzemeleri firması Amer Sports, dünyada ve Türkiye’de tenis dünyasının lider markası Wilson’un Türkiye distribütörlüğü için FinSpor’la anlaştı. Türkiye’de FinSpor distribütörlüğü ile perakende, toptan ve e-ticaret kanallarında satış noktalarını artırarak Türkiye tenis pazarında daha da büyüyecek. FinSpor’un, spor perakendeciliğinde 40 yılı aşkın deneyimi, 240 perakende noktası, takım ve bireysel sporları geliştirmek için çeşitli liglerde ve sporcularla sponsorluk anlaşmaları bulunuyor.

‘Türkiye’ye inanıyoruz’

Wilson markasıyla Türkiye’den tenis sporuna dünya çapında oyuncular kazandırmayı hedefleyen Amer Sports Türkiye’nin İran ve Körfez Ülkeleri İş Geliştirme Müdürü Ceylan Mergen, şunları söyledi: “Amer Sports ve Wilson markamızın vizyonuna yakın bakış açısına sahip olması, FinSpor’u partner olarak seçmemiz için en önemli unsur oldu. Türkiye’ye inanıyoruz. Türkiye’deki operasyonlarımıza yeni distribütörümüz Finspor’la devam ederek, tenis kategorisine olan talebi ve pazarı büyütmeyi hedefliyoruz.”

Spor giyimde bahar yeniliği

Gap’in spor koleksiyonu GapFit, yeni koleksiyonunu tanıttı. GapFit İlkbahar Koleksiyonu’nda, son teknoloji kumaşlardan üretilen atlet ve tişörtler, hareket kabiliyeti sağlayan gFast taytlar, spor sırasında ve sonrasında koruma sağlayan sweatshirtler bulunuyor. Hem klasik siyah ve gri kombinleri hem de farklı renklerin yer aldığı GapFit’in yeni koleksiyonu, İstinye Park, Kanyon, Akmerkez, Nişantaşı City’s, Akasya, Palladium, Ankara Panora, Ankara Kentpark ve İzmir Agora’da satışa sunuldu.

YORUM YAZ