ŞİFREMİ UNUTTUM

EMAİL ADRESİ

Yeni şifre için eposta hesabınızda junk/çöp dizinini de kontrol ediniz.

AKTİVASYON KODU TALEBİ

EMAİL ADRESİ

Aktivasyon kodu için eposta hesabınızda junk/çöp dizinini de kontrol ediniz.

ÜYE GİRİŞ DURUM




Daha iyi bir görüntü için telefon çevirin!

YAZARLAR

Şeker hakkında bilmeniz gereken her şey

16.09.2017

İlk Uluslararası Olimpiyat Komitesi Beslenme Uzmanı Emine Sporel Özakat, şeker hakkında bilinmesi gerekenleri yazdı.

Şeker hakkında ilk ve en önemli bilinmesi gereken şey şu: Hiçbir şekilde dışarıdan almamız gereken elzem bir besin değil. Dahası şeker sağlığımız için çok zararlı. Dünya Sağlık Örgütü, şekerle ilgili günlük maksimum sınır önerisinde bulunmuş. Buna göre, kadınlar günde en fazla 6 çay kaşığı (100 kalori), erkekler ise en fazla 9 çay kaşığı (150 kalori) tüketebilir.

Vücudumuzda neler yapıyor?

Şeker tüketmemek için sayısız nedeniniz var:
 
* Şişmanlatıyor.
* Bağışıklık sistemini olumsuz etkiliyor.
* Kalp sağlığını olumsuz etkiliyor, damarlarımızı tıkıyor, erkeklerde iktidarsızlığa yol açıyor.
* Hafızayı zayıflatıyor.
* Beynimizde ‘ödül’ olarak algılanıyor. Şeker yediğimizde beynimizdeki ödüllendirme merkezi, kendimizi iyi hissetmemizi sağlayan maddeler salgılıyor. Sık tüketildiğinde ödül merkezi fazla mesai yapıyor. Sonuç şeker bağımlılığına kadar varabiliyor.
* Şeker ve şeker içeren tatlılar, kontrolü kaybederek aşırıya kaçabildiğimiz gıdalardan. Kontrolsüz tüketim ise bağırsak florasında şeker seven flora sayısının artmasına, sağlıksız bir flora oluşmasına yol açıyor.
* Şeker, kan şekerini hızla yükseltiyor. Şekerli gıdaların fazla tüketilmesi pankreastan insülin hormonunun fazla salgılanmasına yol açıyor. Bu da zamanla şişmanlık, insülin direnci, diyabet gibi hastalıklara zemin hazırlıyor.

Beyaz ekmek bir nevi şekerdir!

İşlenmiş, nişasta ve beyaz unlu gıdalar da kan şekerini yükseltir. Bu tip gıdalar sanki şeker yemişsiniz etkisi yaratır. Beyaz pirinç, çörek, börek, kurabiye, bisküvi, poğaça, pasta, kraker, galeta, grissini, kek, fast food, meyve suları... Diyetinizde bu gıdaları mümkün olduğunca sınırlayın. Kan şekerinizde dalgalanmalar yaratmamak için enerjiyi sağlıklı karbonhidratlardan sağlayın. Nedir mi bunlar? İşlenmemiş, doğal ve gerçek haline yakın gıdalar sağlıklı karbonhidratlardır. İşte birkaç örnek:
* Bulgur.
* Tam buğday ekmeği.
* Baklagiller (mercimek, nohut, kuru fasulye vb).
* Sebze ve meyveler. Nişasta içermeyen sebzeleri her renginden ve çeşidinden istediğiniz kadar tüketebilirsiniz. Patates gibi nişastalı sebzeleri ise 1-2 porsiyonla sınırlayın. 1 porsiyonun yarım orta boy patatese eşit olduğunu unutmayın. Meyve konusuna gelince... Günlük toplam 2-3 porsiyonu aşmamaya dikkat edin.
Sağlıklı ve bol sporlu günler dilerim.