MENÜ

"Aslında motor takmak en çok bilinen hile"

Torku Konya Şekerspor'lu bisikletçiler, bugün başlayacak olan 51. Cumhurbaşkanlığı Bisiklet Turu öncesi FANATİK'e konuştu.

"Aslında motor takmak en çok bilinen hile"

Torku Konya Şekerspor'lu bisikletçiler, bugün başlayacak olan 51. Cumhurbaşkanlığı Bisiklet Turu öncesi FANATİK'e konuştu.

Bisiklet, yalnızca sporcu ve ekipmana bağlı bir branş değil. Takımda yer alan masöründen, mekanikerine, diyetisyeninden şöförüne kadar herkesin bir bütün halinde çalışması gerekiyor. Durum böyle olunca biz de soluğu işin mutfağında yani Torku Konya Şekerspor takımının park alanında aldık. Burada herkes bir arı titizliğinde görevini yerine getirmeye çalışıyor. Mekanik ekibi ve masör kadrosu, biraz sonra günlük antrenmanından dönecek olan Şekersporlu yarışçılar için gerekli hazırlıkları tamamlıyor. Peki nedir bu hazırlıklar? Bir bisiklet takımının günü nasıl geçer?

Sorumuza ilk yanıtı veren kişi Torku Şekerspor baş mekanikeri Aziz Ay oldu. 20 yıldır bu işi yapan Ay, aynı zamanda eski bir bisiklet sporcusu. Antrenmandan gelen bisikletler önce çok detaylı bir yıkama safhasından geçiyor. Bisikletler, zincirlerinin her bir halkasına kadar yıkandıktan sonra, Aziz Ay'ın eline geliyor. Aziz Bey'in bisikletlere gösterdiği ilgi görülmeye değer. Bir doktor titizliğinde tek tek ilgilendiği bisikletlerin önce lastiklerini kontrol ediyor. Herhangi bir kesik veya aşınma olup olmadığına baktıktan sonra da zincirlerini ve diğer yağlanması gereken noktaları yağlıyor. Ay, her bisikletin sporcunun ihtiyacına ve stiline özel selesi, pedalı ve gidonu olduğunu belirtirken, sorularımızı da yanıtlıyor.

Yarış sırasında en çok karşılaştığınız arızalar neler?

En çok, vites ve zincir sorunlarıyla karşılaşıyoruz. Yolun durumuna göre jant bozulmaları da bir diğer sık karşılaştığımız arıza türü.

Peki yarış sırasında bir sorun olduğunda nasıl müdahale ediyorsunuz?

Yarış sırasında meydana gelen bir arızayı maksimum 10 saniye içinde çözmemiz gerekiyor. Eğer arıza 10 saniyede giderilmeyecek durumdaysa veya yarışçının bisikleti devam edemeyecek vaziyetteyse yedek bisikletle değiştiriyoruz. Problem çözülebilecek gibiyse, ya yarışçıyı durduruyoruz ya da bisiklet hareket halindeyken arızayı gideriyoruz.



Bisiklet yola devam ederken nasıl tamirat yapıyorsunuz?

Yarış sırasında arabanın camından sarkarak, bisikletin neresi arızalıysa orayı tamir ediyoruz, gerekirse parça değiştiriyoruz. Bisiklet giderken pedal bile değiştirdiğimiz oluyor. Ayakkabı kali kırılabiliyor, pedal kırılabiliyor, vites kulağı kırılabiliyor. Bu tip durumlarda bisikleti durdurmadan müdahale edebiliyoruz. Hatta bir seferinde sporcumuz yarışı lider götürürken vitesinde bir arıza meydana geldi. Arızayla yarışı bitirme imkanı yoktu, eğer durup müdahale etmeye kalkarsak bu sefer de rakibin gerisinde kalacaktı. Mehmet Şafakçı hocamız "Aziz sen bu işi yaparsın, hadi sark camdan" diyince ben de gerekli tamiratı yaptım ve yarışı kazandık. Daha sonra atölyeye geldiğimizde tamir ettiğim vitese baktım ve durarak yapacağımdan çok daha iyi bir tamir gerçekleştirdiğimi gördüm.

Peki kullanılan bisikletlerde mutlaka olması gereken kriterler varmı?

Tabii... Mesela en belirgin kural bisikletlerin ağırlığı... UCI kurallarına göre bir bisikletin ağırlığının 6 kilo 800 gram olması gerekiyor. 5 kiloya kadar düşenler de var ancak bunlar kurallar gereği yarışlarda yer alamıyor.

Teknik olarak bisikletlerde ne gibi hileler yapılabiliyor?

En bilinen hile, bisikletlere küçük ve gizli bir motor takılması. Ancak her yarış öncesinde yarışçılarla birlikte bisikletler de hakemler tarafından kontrol ediliyor dolayısıyla bu tip hileler anında farkedildiğinden ve çok yüksek cezalara çarptırıldığından pek fazla rastlanılmıyor.


İşin teknik yönü bu şekilde ama her etapta oldukça fazla enerji harcayan bisikletçilerin de ihtiyaçları var ve onların bakımını yapan kişi de, takımın masörü Cenk Uzunca...

Uzunca'nın takımdaki görevi yalnızca masörlük değil. Sporcuların, besinlerini, içeceklerini ve kıyafetlerini de o hazırlıyor. Onun bu işlerini en kolay ve hızlı bir şekilde yapabilmesi için ise her şey düşünülmüş. Torku Konya Şeker Özel araçlarının içinde buzdolabı, mikrodalga fırın ve hatta çamaşır makinesi bile bulunuyor. Bu sayede ekip nerede olursa olsun ihtiyaçlar karşılanabiliyor.



Yarış öncesinde ne gibi hazırlıklar yapıyorsunuz?

Öncelikle sporcularımızın içeceklerini hazırlıyoruz. Yarış sırasında çok fazla sıvı ve mineral kaybettikleri için hazırladığımız içecekler de kaybettiklerini en kısa sürede geri kazandıracak içeriğe sahip. Daha sonra sporcularımızın mayolarını yıkayıp yarışa hazır bir hale getiriyoruz. En son olarak da yiyeceklerini hazırlıyoruz.

Ne tür yiyecekler hazırlıyorsunuz ?

Aslında bisikletçiler sürekli yemek yer. Yarış döneminde genellikle karbonhidrat ağırlıklı beslenseler de öğünler dışında sürekli masörün kapısını aşındırıp ekstra yiyecekler de isterler. Bunlar da genellikle enerji barları, müsliler, Mısır gevrekleri ve kuru meyveler olur.
Peki yarış anında sporcuların beslenmesini nasıl sağlıyorsunuz?

Yarış öncesinde kendilerine hazırladığımız sandviçleri, içecekleri, enerji barları ve jellerini veriyoruz. Bunları ihtiyaçları doğrultusunda mayolarının sırtlarında bulunan ceplere koyup yarışa başlıyorlar. Yarış içinde ise sporculara kurallar gereği ilk 50 km ile son 20 km'lerde ek besin veremiyoruz. Ancak ve ancak bu mesafeler arasında yeniden su ve yiyecek takviyesi yapabilirler. Zaten etabın ortasında bulunan bir yokuşta da feedzone oluşturarak sporcular için hazırladığımız füzyon çantalarını alırlar. Bu çantaların içinde de start öncesi verdiklerimize benzer yiyecekler bulunur. Ama havanın durumuna göre yarış komiseri bazen ilk ve son km'lerin mesafelerinde değişiklik yapabilir.


Türkiye'de bisiklet sporu denildiğinde akla ilk gelen ekip olan Torku Konyaspor takımı, 8'i sporcu olmak üzere 18 kişilik bir ekipten oluşuyor ve bu kişiler çarkın dişlileri gibi mükemmel bir uyum içinde çalışarak diğer takımlarla mücadele ediyorlar. Dişlilerden biri eksik olduğunda başarının gelmesi de imkansız bir hale bürünüyor. İşin mutfağına girdikten ve anlatılanları dinledikten sonra gördük ki bisiklet gercek bir takım sporu ve sporcuların dışındaki ekip elemanlarının da yarışa direkt olarak etkisi var.

Haber ve fotoğraflar: Ahmet Batuhan Özdemir - Alanya


Haberin Devamı
YORUM YAZ