MENÜ

Olympos Regatta 2. kez

Eker Süt Ürünleri AŞ'nin yelkene meraklı Genel Müdürü Ahmet Eker'in bölgeyi yelkende “canlandırmak” amacıyla desteklediği Olympos Regatta bu yıl ikinci kez düzenlendi.

Olympos Regatta 2. kez

Geçen sene 17 olan katılım sayısı bu kez 37’ye yükseldi. Elbette sayının artmasında etkinliğin TAYK Trofesi’ne dahil edilmesinin ve "kafa karıştıracak" başka yarış olmamasının da payı var.

Eski adı Trilye, yani “Kırmızı Balık”…
Öğrendiğimize göre bir zamanlar sularında çokça Barbun barındırdığı için bölgeye bu isim yakıştırılmış… Günümüzde zeytincilik ve zeytinyağı üretimi öne çıktığı için “Zeytinbağı” olarak anılıyor… Bursa’ya bağlı Mudanya’da çok şirin bir sahil kasabası…

Bir zamanlar İYK tarafndan “Amiraller Kupası” adıyla düzenlenen etkinlikle buraya gelen yelkenciler için “Tirilye” daha cazip bulunmuş olmalı ki, kimse “Zeytinbağı”nı anmıyor.

Geçen yıllarla birlikte İYK Tirilye’den çekilince yerini BYK (Bursa Yelken Kulübü) aldı ve geçtiğimiz yıl Eker desteğinde, “Olympos Regatta” adıyla gerçekleşen etkinliğe 17 tekne katıldı.

AHMET EKER’İN AMACI


Bursa bölgesinde kurulu Eker Süt Ürünleri AŞ’nin Genel Müdürü Ahmet Eker gerçek bir yelken tutkunu. Amacı da bölgesini yelken için cazip bir merkez haline getirmek…

Önceleri “Eker” adında bir teknesi vardı, daha sonra bir Archambault A35 alarak adını “Yayık Ayran” koydu ve şirket çalışanlarından oluşan ekibiyle İstanbul ile Bodrum yarışlarında boy göstermeye başladı. Daha sonra bir Melges 32 daha aldı, adını “Sütlaç” koydu ama diğerlerini de elden çıkarmadı.

“Eker” ve “Yayık Ayran" ağırlıklı olarak Bursa bölgesinde düzenlenen yarışlara katılırken “Sütlaç” İstanbul ve Bodrum sularında yelken basıyor.

Olympos Regatta, bu yıl TAYK (Türkiye Açıkdeniz Yarış Kulübü) işbirliğinde düzenlenecekti ama malum “ceza” bu projeyi engellese de TAYK-MDK Trofesi’ne puan verme koşulu ile organizasyonun sahibi yine BYK oldu.

Şimdi bu kısa bilgilendirmenin ardından 2. Olympos Regatta’ya bir göz atalım…

37 TEKNE KAYIT VERDİ
Geçtiğimiz yıl 24 Ağustos-1 Eylül tarihlerinde 4 gün üzerinden planlanan ve Bodrum yarışları ile çakıştığı için 17 teknenin katıldığı Olympos Regatta’ya katılım bu yıl yüksek oldu. Hem ekiplerin dikkatini dağıtacak başka bir yarış yoktu, hem de TAYK-MDK Trofesi’ne dahil edildiği için trofeyi izleyen tekneler de gelmişti, Süre ise bu kez 3 güne indirilmişti.

18 Temmuz Cuma günü saat 19.00’da Moda Deniz Kulübü’nden aldıkları startla yola çıkan filoda öncüler saat 23.00 sıralarında Armutlu önlerine, Bozburun’a yaklaştı. O ana kadar keyifli esen rüzgar, tam bu noktada adeta “düşük hava gösteren tahminleri” hatırladı ve tükendi.

Açıklarda daha iyi rüzgar olduğu için İmralı’ya yakın gelen tekneler öncülere yetişti. Daha sonra bir açık çalıştı bir kıyı… Filo, çakılıp kaldığı bölgede üst üste yığıldı.

Ancak tuhaf bir durum söz konusuydu. Bozburun’da hava “sıfır"a düştüğü zamanlarda bile kıyıdaki 8-10 knotluk rüzgar hiç kalmadı. Sanki Bozburun önlerinde poyraza geçit vermeyen ve sadece “o hat” için geçerli bir “set” vardı…

Kendini ilk kurtaran Bülent Atabay’ın Orient Express VI’sı oldu. 01.01.47’de finiş hatına “ilk tekne” olarak ulaşmayı başardı. Onu yaklaşık yarım saatlik bir ara ile Uğur Gül yönetimindeki Borusan Racing Çılgın Sigma izledi. 6 dakika sonra Orel Kalomeni’nin Arcora 4KMS 4RC’si, hemen arkasından Sinan Sümer’in Turkcell Alize’si geldi.

IRC2 grubunda ilk finişi 03.18.58’de Enka Cheese (Levent Peynirci), IRC3’te 04.50.40’ta Shak Shuka-GTT Logistics (Hasan Utku Çetiner) yaptı. Ancak IRC4’te ilk finişi yapan Hayri Murat Gökçen’in bitiş çizgisine ulaşması için 09.39.14’e kadar beklenmesi gerekti. Destek grubundaki Selan da ancak 09.39.36’da rotasını tamamlayabildi.

Bu etapta IRC1’de Shaker (Pınar Buzluk-Enes Çaylak), IRC2’de Bosphorus (Rıfat Başak-Burak Özer), Destek’te Kayra (Nail Baktır) terk bildirdi.


FİLO TEKRAR DENİZDE…

Yarış filosunun nerede ise yarısı için ikinci yarışa kalan süre oldukça azdı. Kısa bir dinlenme, yıkanıp dökünerek “tuzlardan arınma” seansının ardından tekneler saat 13.00’dan itibaren koy içinde yapılacak orsa-pupa rotalı şamandıra yarışı için yeniden denize çıktı.

Geç gelmesi muhtemel tekneler için planlanan start saati 14.00 olmasına rağmen, yarış ancak 16.15’te başlayabildi.

Rüzgar bu kez güçlüydü ama estiği açıda 40 dereceye varan sapmalar “işi bozdu”. Artık bir “yarış hazırlık geleneği” haline gelen parkur kurma, şamandıra atma ve atılan şamandırayı o noktada sabitleme çalışmalarının uzaması, hele de start hattında avantajın fazlasıyla şamandıradan yana olması geceden yorgun olan ekipleri hayli zorladı. Korza (Gürhan Tüker) ve FarrFara (Erhan Uzun) parkura çıkmaya dahi teşebbüs etmedi.

İlk start denemesi başarısız oldu. Tarayan şamandıra ve dirise eden rüzgar nedeniyle öncüler orsa şamandırasını döndükten hemen sonra “abandone” ilan edildi. “Aynı mücadele” ve “denizde bekleyiş” tekrar başlamıştı.

1 SAATLİK YARIŞ İÇİN 5 SAAT BEKLENDİ

Bu arada yarıştan ayrıntılarını daha önce verdiğimiz çatışma haberi geldi. Orsa şamandırası önünde yaşanan kazada W Collection Barbaros Hayrettin ile Garanti Sailing-Fenerbahçe 1’in çatışmasında neyse ki kimseye bir şey olmadı.

Sonunda denizde geçen yaklaşık 5 saatin ardından yarışı 50 dakikalık zamanla ilk tamamlayan tekne Orent Express VI oldu. Ancak bu kısa süre tahmin edileceği gibi Orient Express VI’ya “yetmedi”. Kendisinden 8 dakika sonra gelen Arcora 4KMS 4RC, IRC1’in kazananı oldu.

IRC2’de Enka Cheese, IRC3’te Shak Shuka-GTT Logistics, IRC4’te Minx-Hedef Yelken, Destek’te Selan hem ilk finişleri yaptı hem de gruplarında birincilik elde etti. IRC1’de Orion yarışı tamamlamadan marinaya döndü.


ŞAMANDIRA YARIŞI “FAZLA” GELDİ

Tirilye rotasından yana kimsenin bir şikayeti yok. Hatta şirin bir sahil beldesi olan Tirilye’ye gitmek, orada bir arada bulunmaktan tüm ekiplerin hoşnut olduğunu söyleyebiliriz.

Geçen yıl 4 gün “fazla” gelmişti, bu kez süre 3 güne düşürüldü ama bunda da aradaki şamandıra yarışı “fazla” geldi.

Zira geceyi denizde geçiren ve saatlerce havasızlıkla boğuşmaktan bitkin düşen ekipler, hemen ardından şamandıra yarışı için tekrar denize çıkmak zorunda kaldı. Üstelik bir gün sonra uzun ve orsa ağırlıklı bir seyir de dönüş etabında onları bekliyordu.

Her şey yolunda gitse ve ikinci yarış 2 saat içinde tamamlansaydı belki kimse bu kadar yakınmayacaktı. Beklemek, tam anlamıyla onları “yedi, bitirdi…”

Özetle, bir sonraki yılın Olympos Regatta etkinliğini planlarken, bu durumun göz önünde bulundurulmasında yarar olduğu kanısındayız. Belki Cumartesi günü öğleden sonrası “serbest gün” olarak değerlendirilip, bölgede turlar bile planlanabilir.

ÖDÜLÜ ELİNDE FAZLA KALAMADI

İkinci gün yarışın tamamlanmasından hemen sonra Trilye Kültür Merkezi’nde düzenlenen törenle ilk etabın ve şamandıra yarışının kazananlarına kupaları verildi. Saat 19.00’daki törende geçen yıl düzenlenen ancak ödülleri verilemeyen Olympos Regatta’nın da kupaları dağıtıldı.

Overall birincisi için hazırlanan özgün kupa da “sahibi” Garanti Sailing-Fenerbahçe 1 ekibine teslim edildi. Ancak “döner kupa” özelliğindeki bu ödülü ekip bir yıl boyunca saklayamayacak, sıcaklığına “doyamayacak”tı…

18-20 Temmuz tarihlerinde düzenlenen mücadelede Overall birinciliğini kazanan Arcora 4KMS 4RC ekibine, dün (21 Temmuz Pazartesi) Moda Deniz Kulübü’nde yapılan ödül töreninde teslim ettiler. Trilye Kültür Merkezi’nde çektikleri “selfie pozu” da tesellileri oldu.

START SAATİNDE HAVA BİTTİ

20 Temmuz Pazar günü, Olympos Regatta’nın dönüş etabı için filo Trilye Barınağı’ndan son kez ayrıldı. Planlanan start saati 10.00 idi.

Ne var ki, start saatine kadar oldukça güçlü esen rüzgar, 5 dakika uyarısı ile birlikte hafifledi ve sonunda da tükendi. Bunun üzerine işlemler durduruldu, “tehir” Yarış Komitesi tarafından binbir emekle hazırlanan ilkel “gönder”e toka edildi.

“Gönder” demişken… Bu da gözümüze çarpan diğer bir “aksaklık” oldu.

Hakemler becerikliydi… İki kakıcı bir ana yelken çıtasına bantlayarak ve ortadan bel vermesini engellemek için bir ağaç dalından destek alarak sabitlediler. Tepesine de diğer bir yelken çıtasını plastik kelepçelerle tutturup, aynı kelepçelerle ayrıca flamaların ip kanallarını da imal ettiler.


Komite Botu'nda da durum farklı değil...
Flamalar "boy" seviyesinde...

Hemen hemen her “mendirek nöbeti”nde karşılaştığımız bu tabloyu yaşamamak için, acaba bu gönderin alüminyum boruların birbirine geçeceği şekilde “portatif” bir sistemle hazırlanması ve yarış komitelerine “standart ekipman” olarak dağıtılması çok mu güç?

DÖNÜŞ ETABI 10 SAAT SÜRDÜ

Sonunda beklenen esinti Mudanya Körfezi’ne girdi ve Ataköy yönüne start saat 10.50’de verilebildi. Filo yola çıktıktan sonra Yarış Komitesi de nöbeti Ataköy Marina mendireğine devralmak üzere Tirilye’den ayrıldı.

Ataköy Marina önündeki bitiş çizgisine saat 16.42.13’te ve 5 saat 52 dakikalık zamanla ilk ulaşan tekne bir kez daha Orient Express VI oldu. İkinci finişi 17.24.15’te Arcora 4KMS 4RC, üçüncü finişi 17.35.36’da Turkcell Alize verdi.

Gözler “yaralı” iki teknedeydi. Mudanya önlerindeki çatışmada hasar gören, buna karşılık geçici onarımla dönüş etabına katılan Garanti Sailing-Fenerbahçe 1 18.02.22’de, W Collection Barbaros Hayrettin de 18.12.15’te sorunsuz bir şekilde rotalarını tamamladı.

IRC2’de ilk finişi 18.44.28’de Enka Cheese, IRC3’te 19.27.06’da Shak Shuka-GTT Logistics yaptı. Son tekne 21.22.55’deki finişi ile IRC3 grubundaki Hedef Yelken oldu.

Gelecek yıl daha kalabalık ve daha “mükemmel” bir Olympos Regatta organizasyonu ile Tirilye’de buluşmak üzere…


Kaynak: TurkSail

Haberin Devamı
YORUM YAZ